onsdag 21 januari 2009

forts. från föregående...



God kväll !
Efter en tillvaro med dåligt samvete över de godsaker jag stoppat i mig, fick jag nys om det jag nu håller på med.
Dr Annika Dahlqvist har varit på tapeten några år nu o jag har , tidigare varit ytterst skeptisk.
Dock, för en tid sedan googlade jag fram hennes blogg o har sedan dess varit en liiiten aning extremist. : )
Jag har mycket att lära men har en såpass bra hum om grunderna att jag började äta efter hennes rekommendationer.

Maten vi vanligen stoppar i oss består av fett , kolhydrater o protein.
Protein: kött,fisk,ägg,skaldjur ----- bygger muskler
Fett: olja,smör , margarin,ister --- smörjer ,håller inre organ på plats o hjärnan igång
Kolhydrater: potatis ,bröd, ris,pasta ----- "bensin"

Kolhydrater omvandlas till socker som omvandlas till fett om det inte förbränns.
På ett ungefär. Läs om kolhydrater på Wikipedia om du vill veta mer.

Dr Annicas "diet" kallas LCHF = Låg Kalori hög Fett
Hon menar att det bästa för kroppen är att äta så naturligt som möjligt m så lite socker (kolhydrater) inblandat i kosten som möjligt.
Det innebär att man bör äta protein (inte mer än vanligt) , grönsaker (bortsett "underjordgrönsaker då de innehåller mycket kolhydrater) och fett.
Fettet ska vara naturligt dvs smör, olja från raps o oliver (kallpressad) o kokosfett (inte silverpaketet utan en sort som finns i hälsokostbutiker)

Läs mer på hennes blogg om du vill veta mer. "Dr Annica Dahlqvist blogg-passagen.se"

Nåväl, jag började på allvar för ca två veckor sedan.
Första veckan gick åt till att förundra mig över all grädde o mängden fett som skulle intas per dag. Dessutom tänka bort pasta , potatisrätter såsom t ex gratänger, bröd (semla, flingor, pannkakor) osv.
Jag hade fått lite tips från bloggkommentarerna o anammade dem kvickt.
Att blomkålsmos i stort sett smakar likadant som vanligt potatismos, håller jag dock inte med om.

I lördags mätte jag mig på strategiska ställen o skrev upp siffrorna. Hårresande måste jag säga ! Nåväl, jag mätte två dagar senare o hade då minskat fem !!!! cm runt höfterna.
Jag trodde jag mätt fel först men eftersom Lars var med första gången o då att säga dubbelkollade, fick jag inse att det faktiskt var sant.
Mätte igår också. Jag vet ! Bara ett dygn senare...
Jag ville se hur snabb den här metoden är o mätte således igen. -1cm !
Jag är tämligen hänförd men ska nog sluta mäta mig nu.
Det är nog bra att ha två veckor mellan mätningarna i alla fall....kanske ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar